I en tid hvor vi forsøger at lære at navigere det digitale rum, og hvor det er nemmere at forestille sig enden end utopien, tilbyder billedkunstner Esben Holk (de/dem) at indtage et virtuelt rum for mulige og umulige fremtider. I deres videospilslignende digitale skulptur kan vi gå på opdagelse og remixe forskellige forestillinger om en anderledes fremtid.
Roskilde Festival og Betty Nansen Teatret har haft et partnerskab siden 2018 og er i år gået sammen om at skabe et søsterværk, der skal udstilles på GRASP 2025 og på Betty Nansen Teatret. Søsterværker er Bettys tværkunstneriske indsats, hvor kunstnere bliver inviteret til at skabe et værk med udgangspunkt i ”moderværket”, som er en af sæsonens forestillinger.
Til en workshop på Betty Nansen Teatret indsamlede Esben Holk de deltagendes utopier i sin digitale heksekedel og har nu processeret og destilleret deres data. Til workshoppen blev fortælling, worldbuilding og begrebsdannelse vævet ind i alkymistiske forestillingsrammer – for at frigøre os fra tradition og fortid og for at forestille os nye, magiske utopier.
Værket Synthesizing Utopias fortsætter billedet af alkymisten: den dyrker samtale, destillerer begreber, billeder og mål for fremtiden i koncentrerede former og remixer disse komponenter til flydende visioner om utopier – befriet for nutidens forestillingsbegrænsninger.
Esben Holk udforsker identitet og krop gennem digitale verdener og kreativ kodning. Som selverklæret content-fetichist undersøger de symboler og meningsdannelse fra et queer-feministisk synspunkt, hvor normer og fastfrosne identiteter bliver sprængt i tusinde pixels.
Deltagere
- Esben Holk, visuel kunstner og selverklæret content-fetichist
Sessionen præsenteres af Roskilde Festival Gruppen i samarbejde med Betty Nansen Teatret.